Myynti & Markkinointi
Myynti ja markkinointi
Vuoromyynti
Hallin nimi
Nimikkokentät
Mainospinnat
Tapahtumat
Toiminnalliset kumppanuudet
Tavaran toimittaja- & barteryhteistyö
Web & sosiaalinen media
Vuoromyynti
Salibandyhallin toiminnan fokus tulee tietenkin olla vuoromyynnissä. Mikäli seura itse toimii hallin operaattorina, valikoi seura sille sopivat vuorot jäsenistölleen ja hinnoittelee ne sopivasti. Jäljelle jäävät loput vuorot tulisi onnistua myymään mahdollisimman hyvin, jotta käyttöaste saadaan mahdollisimman korkeaksi. Potentiaalisia vuorojen ostajia ovat: muut salibandyseurat, lähialueen koulut, päiväkodit (=kunta, päiväkäyttö), yritykset jne.
Vinkkejä vuoromyyntiin:
- Pohtikaa huolella sopimusasiakkaiden kausi: ympärivuotinen vai kausikohtainen
- Aamuvuoroja yrityksille työpaikkaliikuntaan
- Päiväkäyttö kunnalle lähialueen kouluille, päiväkodeille jne.
- Päivävuoroja ikäihmisten liikuttamiseen (kunta, eläkeläiskerhot, Suomen Latu)
- Päivävuoroja alle kouluikäisten liikuttamiseen (päiväkodit, perhepäivähoitajat, MLL jne.)
Hallin nimi
Hallin nimi on mahdollista kaupallistaa ja myydä kumppanille.
Esimerkkejä salibandyhallin nimen myynnistä:
- Autocenter Areena (Tampere)
- OP-Areena (Mustasaari)
- Leaf Areena (Turku)
- Lahti Energia halli (Lahti)
- Liikuntakeskus Energy (Joensuu)
- Elenia Areena (Hämeenlinna)
- Esport Center (Espoo)
Nimikkokentät
Kenttien nimien myynti voi olla myös mahdollista. Mikäli yhteistyökumppani haluaa kentän nimen ostaessaan kaikki kenttään ja sen läheisyyteen liittyvät mainospinnat myös itselleen, tulee laskea huolella, onko kannattavampaa myydä nimikkokenttä mainospintoineen vai pilkkoa kaukalon, seinien ym. mainospinnat eri myyntituotteiksi.
Mainospinnat
Vain mielikuvitus on rajana kuinka hallin mainospintoja voi kaupallistaa. Kaukalo-, lattia- ja seinämainokset ovat ns. peruskauraa. Erilaisia toimivia valo- ja led-mainospintoja on mahdollista rakentaa halliin. Halliin sijoitettavat erilaiset digitaaliset pinnat mahdollistavat paitsi asiakkaille jaettavan informaation jakamisen, myös yhteistyökumppaneille myytävän mainostilan. Äänimainonta toimii erityisesti erilaisten tapahtumien yhteydessä.
Tapahtumat
Hallin käyttöastetta, kahvion ja/tai pro shopin myyntiä voidaan merkittävästi vauhdittaa erilaisilla tapahtumilla. Erilaisia tapahtumia halliin voidaan kehittää faciliteettien mukaan. Mikäli hallista löytyy toimivat kokoustilat, lounget jne. mahdollisuudet erilaisten tapahtumien järjestämiseen kohenee merkittävästi. Tapahtumat voivat olla puhtaasti liikunnallisia tai kokous- ja seminaarityyppisiä tai näiden yhdistelmiä.
Erilaisia tapahtumia voi olla esim.:
- Kokoukset, seminaarit & messut
- Työyhteisöjen työhyvinvointipalvelut ja -tapahtumat
- Firmaliiga
- Lasten loma-aikojen leirit (kesät, joulu- ja hiihtolomat)
- Lasten synttärit
Toiminnalliset kumppanuudet
Yhteistyökumppanin kanssa tehtävään yhteistyösopimukseen voi paketoida mainospintojen lisäksi erilaisia toiminnallisia yhteistyömuotoja. Näitä voivat olla seminaarit tai esim. henkilökunnalle järjestettävät työhyvinvointipäivät tai asiakastilaisuudet liikunnan merkeissä. Yhteistyöhön voi sisältyä myös barter -yhtistyötä eli tavaranvaihtoa. tavaranvaihtosopimuksetkin ovat rahan arvoisia, jos tavaravaihtona saadaan tuotteita/palveluita, joita muussa tapauksessa jouduttaisiin ostamaan. Tavaravaihtona voidaan saada myös tuotteita/palveluita, joita voidaan myydä ja saada tätä kautta tuloja.
Tavaran toimittaja- & barteryhteistyö
Salibandyhallin koosta riippuen on hallille mahdollista kehittää erilaisia kahvio-, ravintola- sekä niihin kytkeytyviä yhteistyökumppanuuksia. Tyypillisintä on, että salibandyhallia pyörittävä seura tai yritys toimii myös hallin kahvioyrittäjänä. Vaihtoehtoisesti hallin kahvio- tai ravintolatoiminta voidaan ulkoistaa tai sitä voidaan pyörittää talkoo-perusteisesti esim. seuran joukkueiden toimesta. Kaikkiin vaihtoehtoihin liittyy omat mahdollisuutensa ja haasteensa. Kannattaakin jo suunnitteluvaiheessa tehdä selkeä päätös siitä, millä mallilla hallissa on tarkoitus toimia. Näin löydetään optimaalisimmat ratkaisut mm. kahvion ja varastotilojen sijoittumiselle tai vaikka hallissa käytössä olevan lukitusjärjestelmän kokonaistarpeille.
Kahvion pyörittäminen avaa seuralle myös uusia kumppanuusmahdollisuuksia mikäli se vastaa itse kahvion operoimisesta. Tällöin kyseeseen tulevat yhteistyö tavaran toimittajien kanssa sekä erilaiset barter-yhteistyön muodot. Kahvion hankintojen myötä muodostuvat kumppanuudet ovat tyypillisimmillään mm. panimoiden, leipomoiden ja makeisvalmistajien kanssa tehtävää markkinointi- ja hankintayhteistyötä.
Barter-yhteistyössä kahvion myyntituotteen valmistaja tai maahantuoja suostuu luovuttamaan veloituksetta tuotteitaan suoraan seuran antamia mainospaikkoja vastaan, mutta tämä on nykyisin yhteistyömuodoista harvinaisempi. Tyypillisemmässä tavaran toimittajayhteistyössä tuotteen valmistaja tai maahantuoja antaa merkittävän alennuksen, ostohyvitesaldon tai hankkii mainospaikkoja seuralta vastikkeena siitä, että seura sitoutuu ostamaan tietyn ajan tai määrän sopimuksen mukaisia kahvion myyntituotteita. Kannattaa kuitenkin huomioida, että yhden tavarantoimittajan kanssa tehtävä sopimus on yleensä toiset sopimukset poissulkeva, eli yhtäaikaisesti ei yleensä ole mahdollista tehdä markkinointiyhteistyötä usean panimon tai leipomon kanssa.
Web & sosiaalinen media
Hallille kannattaa luoda sisällöllisesti monipuoliset ja informatiiviset web-sivut. Parhaimmillaan kotisivut toimivat portaalina, josta löytyy kaikki oleellinen tieto vuorovarausjärjestelmästä monipuolisen palvelutarjonnan esittelyyn. Mitä laadukkaammat ja monipuolisemmat sivut ovat, siä tehokkaammin ne lisäävät asiakasliikennettä sivustolle. Ja mitä enemmän sivustolla on vierailuja, siten helpompi sivustolta on myydä mainostilaa. Sivuston myytävät mainokset voivat olla bannerimainontaa, kampanjamainontaa, linkityksiä, kilpailuja jne. Sivuston rakentaminen kannattaa antaa ammattilaisten tehtäväksi. Jo sivustorakenteen suunnitteluvaiheessa kannattaa miettiä niiden kaupallinen hyödyntäminen mainospaikkoineen ja erilaisine ominaisuuksineen.
Sosiaalinen media on kustannustehokas tapa markkinoida hallia ja luoda sille kaupallista lisäarvoa. Aktiivinen toiminta esim. Face Bookissa, Instagramissa ja Twitterissä lisää paitsi hallin tunnettuutta, niin myös nostaa sen imagoa. Hallille kannattaa keksiä oma hashtag (#) ja sosiaalisen median sijaintitieto. Sosiaalisen median sijaintitiedot kannattaa täyttää huolella, koska se helpottaa markkinointia. Hashtag ja sijaintitiedot alkavat asiakkaiden aktiivisuuden mukaan markkinoimaan automaattisesti hallia.
Parhaimmillaan hallin web-sivusto ja sosiaalinen media tukevat toinen toisiaan ja toimivat jo itsessään mediakokonaisuutena, jolla on kaupallista arvoa myynnin näkökulmasta, mutta myös markkinoinnillisesti. Lisäksi monipuolinen oma media mahdollistaa kaupallisen yhteistyön yhteiskumppaneiden kanssa ja toimii näin myös tulonlähteenä hallille.