Liiketoimintasuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma on yrityksen pelikirja
Liiketoimintasuunnitelma auttaa rahoituksen hankinnassa
Kuinka laaja suunnitelman tulee olla?
Pidä pelikirjasi ajan tasalla
Miten tehdään hyvä liiketoimintasuunnitelma?
Miksi tehdä liiketoimintasuunnitelma?
Kuinka ideasta tehdään liiketoimintasuunnitelma?
Miten liiketoimintasuunnitelman laatiminen tapahtuu?
Liiketoimintasuunnitelman sisältö tiivistetysti
Liiketoimintasuunnitelma on yrityksen pelikirja
Liiketoimintasuunnitelma on työkalu:
- johon kiteytyy yrityksen koko liiketoiminta
- joka auttaa hankkimaan rahoituksen ja liikekumppaneita
- joka toimii myynnin ja markkinoinnin työkaluna
Liiketoimintasuunnitelma on yrityksen pelikirja, joka päivittyy ja elää toiminnan mukana.
Liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena on kuvata businesmalli, yrityksen toimintatavat ja tavoitteet sekä tulevaisuuden kasvuhaaveet mahdollisimman selkeästi.
Suunnitelman avulla hahmotetaan ja jäsennetään perustettavan yrityksen pyörittämistä ja siihen tarvittavia resursseja sekä analysoidaan yrityksen kannattavuutta. Se toimii myös työkaluna rahoitusta haettaessa.
Hyvä liiketoimintasuunnitelma tuo esiin myös ne riskitekijät, jotka voivat vaikuttaa yrityksen menestymiseen. Samalla yritystoiminnasta rajataan pois sellaiset asiat ja toimenpiteet, joita ei aiota toteuttaa. Hyvänä esimerkkinä tällaisesta tapauksesta voitaisiin käyttää vaikkapa palvelun tai tuotteen kohdentamista vain tietylle asiakasryhmälle.
Liiketoimintasuunnitelma kertoo myös sen, miten yritys aikoo markkinoida. Samalla käydään läpi markkinoiden kilpailutilanne, asiakasprofiilit sekä resurssit ja osaaminen.
Liiketoimintasuunnitelma auttaa rahoituksen hankinnassa
OnnistuYrittäjänä.fi-palvelu opastaa kirjoittamaan liiketoimintasuunnitelman siten, että siitä on hyötyä liiketoiminnan aloittamisessa mutta myös rahoitusneuvotteluissa. Sen avulla on helppo keskustella mahdollisten ja tulevien liikekumppanien, rahoittajien tai vaikka tavarantoimittajien kanssa.
Tulevat rahoittajat haluavat aina nähdä liiketoimintasuunnitelman, jotta he voivat arvioida rahoitusta hakevan yrityksen edellytykset menestyä ja toimia kannattavasti.
Hyvin laadittu liiketoimintasuunnitelma antaa käsityksen yrityksen kannattavuudesta ja tulevaisuuden näkymistä. Liiketoimintasuunnitelmaa tarvitaan myös haettaessa starttirahaa TE-toimistosta tai yritystukia ELY-keskuksesta.
Kuinka laaja suunnitelman tulee olla?
Liiketoimintasuunnitelman ei tarvitse olla mikään satasivuinen esitys, mutta sen tulee kertoa lukijalleen kaikki tärkeimmät yritystä ja yritystoimintaa koskevat tiedot, yrittäjän osaaminen sekä tulevaisuuden suunnitelmat.
Liiketoimintasuunnitelmaan kannattaa sisällyttää selkeä laskelma niistä investointikustannuksista ja muista juoksevista kuluista, joita yritystoiminnan käynnistäminen edellyttää. Merkitse suunnitelmaan myös kaikki säännölliset menot: palkat, puhelinlaskut, vuokrat, vakuutukset ja muut sellaiset kuluerät, jotka tulee kustantaa säännöllisillä tuloilla.
Pidä pelikirjasi ajan tasalla
Liiketoimintasuunnitelma kasvaa yrittäjyyden mukana. Suunnitelmaa kannattaa muokata ja päivittää säännöllisesti, sillä ne parhaat asiat oppii yleensä vasta matkan varrella. Sen vuoksi liiketoimintasuunnitelma toimii oivana työkaluna myös oman bisneksen kehittämisessä ja seuraamisessa sekä strategisten linjojen suunnittelussa koko yritystoiminnan ajan.
Miten tehdään hyvä liiketoimintasuunnitelma?
Liiketoimintasuunnitelma (eli lyhyesti LTS) on ennen kaikkea aloittaville yrittäjille ja yrityksille suositeltu suuntaa-antava dokumentti, jossa jäsennellysti kuvataan ja selvennetään yrityksen toimintaa, sen laajuutta ja arvioitua kannattavuutta.
Olennaista liiketoimintasuunnitelmassa on realistisesti kartoittaa yrityksen toimintaan liittyviä kuluja, budjetoida niitä ja konkreettisesti suunnitella, kuinka ne tullaan suunnitellulla toiminnalla kattamaan.
Kenties vielä tärkeämpää suunnitelmassa on hahmottaa se, mistä asiakkaat tulevat, ketä he ovat ja miksi he ostavat palvelua tai tuotettasi juuri sinulta.
Liiketoimintasuunnitelman keskeisin ja tärkein sisältö koostuu kahdesta asiasta: rahoituksesta ja asiakaskartoituksesta.
Miksi tehdä liiketoimintasuunnitelma?
Liiketoimintasuunnitelmaa kootessasi pääset tärkeimpien toimintaasi liittyvien asioiden äärelle ja mikä tärkeintä: kyseenalaistamaan ja pohtimaan niitä. Samalla voit löytää ratkaisuja mahdollisiin aukkokohtiin.
Tehdessäsi yrityksellesi liiketoimintasuunnitelman jo ennen varsinaisen toiminnan aloittamista pystyt siis ennakoimaan yrittämisen haasteita ja löytämään niihin ratkaisuja.
Liiketoimintasuunnitelma ei ole vain hyödyllinen pelkästään sinulle, vaan lähes poikkeuksetta myös yrityksen rahoittajat ja erilaiset yrittäjyyden asiantuntijat pitävät suunnitelmaa vaatimuksena palveluilleen.
Valmis liiketoimintasuunnitelma on siis ensisijaisesti suuri apu sinulle yrityksesi toiminnan laskelmoinnissa ja lisäksi välttämättömyys, mikäli tarvitset yrityksellesi rahoitusta tai asiantuntijoiden neuvoa.
Kuinka ideasta tehdään liiketoimintasuunnitelma?
Liikeidean pohjalta hiotaan liiketoimintasuunnitelma. Vaikka kyse on suunnitelmasta, niin tarkemmin määriteltynä kyse on ennemminkin liikeidean testaamisesta. Ilman vetävää ideaa on turha lähteä perustamaan yritystä ja huomata vasta isojen kulujen jälkeen, ettei toiminnalle ole oikeasti kysyntää.
Tässä muutamia kysymyksiä, jotka auttavat vastaamaan tähän haasteeseen:
- Miksi juuri sinun tuotteesi tai palvelusi valitaan muiden tarjokkaiden joukosta?
- Miten asiakkaat saavat tiedon tuotteista tai löytävät tuotteet?
- Ovatko asiakkaat valmiita maksamaan tarpeeksi korkeaa hintaa tuotteista?
- Pystytkö myymään tuotteita tai palveluita ennakkoon asiakkailla eli tekemään todellisen markkinatutkimuksen?
- Kuinka paljon pitää myydä, jotta toiminta olisi kannattavaa?
Miten liiketoimintasuunnitelman laatiminen tapahtuu?
Laajana käsitteenä liiketoimintasuunnitelma saattaa kuulostaa monimutkaiselta ja vaikeasti hahmotettavalta, mutta paloihin purettuna sen kokoaminen on yksinkertaista ja helppoa.
Mitään yksiselitteistä ja oikeaa mallia liiketoimintasuunnitelmalle ei ole olemassa, vaan voit soveltaa itsellesi parhaan mallin tutkimalla valmiita esimerkkejä.
Liiketoimintasuunnitelman sisältö tiivistetysti
Liiketoimintasuunnitelman sisällön voi purkaa kuuteen eri osa-alueeseen, ja liiketoimintasuunnitelman runko itsessään myös auttaa sinua jäsentelyssä.
Voit täysin vapaasti laajentaa, tiivistää tai yhdistellä alla mainittuja teemoja, kunhan ne kaikki tulevat tavalla tai toisella esiin liiketoimintasuunnitelmassasi.
Myöskään liiketoimintasuunnitelman osa-alueiden järjestystä ei ole kiveenhakattu. Olet itse oman yritystoimintasi paras asiantuntija, joten sinun on helpointa laittaa mainitut asiat loogisimpaan järjestykseen.
Voit laatia liiketoimintasuunnitelmalle sisällysluettelon, mutta mikään pakollinen elementti se ei ole. Muotoseikkoihinkin kannattaa kuitenkin panostaa, jos joudut esittelemään suunnitelmaasi ulkopuolisille tahoille, kuten esim. rahoittajille.
- Tuote tai palvelu
Mitä haluatte myydä, kenelle, miten ja miksi?
- Markkinatilanne ja kilpailijat
- Mitkä ovat tuotteesi tai palvelusi kilpailuvaltit nykyisillä markkinoilla?
- Miten tuotteesi eroaa muista?
- Millainen hintataso tuotteilla on?
- Mistä hinnat rakentuvat?
- Millainen markkinatilanne lähiympäristössä on?
- Millainen on kysynnän ja tarjonnan suhde?
- Millaisia ovat kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet?
- Omat ja yrityksen vahvuudet ja heikkoudet
- Mitkä luet omiksi sekä yrityksesi vahvuuksiksi ja heikkouksiksi (esim. SWOT)
- Mitkä tekijät auttavat sinua menestymään?
- Entä mistä aiheutuu riskejä?
- Asiakkaat
- Millaisia ovat tavoittelemasi asiakkaat?
- Miten aiot tavoittaa heidät ja saada heidät ostamaan tuotteesi?
- Onko heitä tarpeeksi?
- Rahoitus ja budjetointi
- Miten rahoitat toimintasi vaatimat investoinnit, kuinka suuria ne ovat?
- Miten aiot varmistaa yrityksesi talouden sen ensimmäisinä kuukausina?
- Paljonko rahaa tulee kassaan asiakkailta, entä onko muita tulonlähteitä?
- Miten aiot kattaa yrityksesi säännölliset kulut? (kuten vuokrat, vakuutukset, markkinointikustannukset, mahdolliset palkat ja tuotantokustannukset)?
- Käytännön toimet
- Kuinka olet hoitanut käytännön asiat eli
- toimitilat ja sijainnin,
- tarvittavan kaluston,
- markkinoinnin,
- mahdollisten työntekijöiden palkkaamisen,
- vakuutukset,
- kirjanpidon ja niin poispäin?
- Entä mikä on yritysmuotosi ja miksi?
Liiketoimintasuunnitelma on yksi tärkeimmistä asioista hallihankkeen kuvamisessa. Sitä ei suotta kutsuta hallirakentamisen käsikirjaksi. Jos liiketoimintasuunnitelma ei ole vielä tuttu, niin kannatta tutustua liiketoimintasuunnitelmiin, joita on verkossa useita.
Laadi liiketoimintasuunnitelma
Business Model Canvas-malli
Liiketoimintasuunnitelma voi olla tekstimuotoinen käsikirja. Viimeisten vuosien aikana myös liiketoimintasuunnitelman voi tehdä “Business Model Canvas”-muodossa.
Business Model Canvas (BMC) on visuaalinen ja yksinkertainen työväline hallihankkeen suunnittelemiseen ja rakentamiseen. Se on lisäksi seuralle strateginen työkalu, jonka avulla voi tarvittaessa kehittää jo olemassaolevia seuran toimintamalleja. Mallin esitteli ensimmäisenä Alexander Osterwalder vuonna 2008. Tämän jälkeen käyttö on vahvasti laajentunut yritysmaalimassa ja saavuttanut suosiota nopeana mallinnuksen keinona. Visuaalisen mallin avulla hankkeen hahmottaminen ja selvittäminen on myös huomattavasti helpompaa. Vaikka visuaalinen esitysmalli on helppo, ei kuitenkaan mallin täyttäminen päästä helpolla.
Business Movel Canvas jakautuu 12 osaan:
- Ongelma
- Ratkaisu
- Olemassa olevat vaihtoehdot
- Avainmittarit
- Uniikki arvolupaus
- Korkeatasoinen konsepti
- Etulyöntiasema
- Kanava
- Asiakassegmentit
- Ihanteelliset käyttäjäryhmät
- Kulurakenne
- Kassavirta